Cork!

All right, nu har jag mera tid och inspiration att berätta om helgen.

På fredagen var det alltså party hos Basile, och som vanligt var det jäkligt roligt, men vi var tvugna att gå runt midnatt eftersom väckarklockan ringde för tidigt följande morgon.

Jag hade fått i uppdrag att boka bussbiljetter så att vi helt säkert skulle få en plats på bussen, men när jag på morgonen tittar på dem inser jag med panik att dagens datum inte alls var 30/1 som det står på biljetten.. Jag min nöt hade bokat biljetter för nästa vecka, smidigt. Jag kände mej som en mindre intelligent människa. Vi chansade på att busschauffören skulle vara schysst och låta oss åka med ändå, och det var sist och slutligen inga problem alls, Irländare i allmänhet är hemskt medgörliga :)

Efter 3 timmar i buss var vi framme i ett ruggigt och kallt Cork (mycket kallare än Galway) och traskade iväg för att leta upp vandrarhemmet som var sådär, lite väl smutsigt.. Men det funkade för en natt iaf, och det var billigt. Lätt att hitta var det iaf eftersom infarten markerades med en enorm grafittimålning.





MariaStella, Julien och Simonetta i trappan till vandrarhemmet.

Vi turistade hela dagen, gick runt och kikade på stan och såg sevärdheterna som fanns i eller nära centrum. Cork är en väldigt vacker stad med smala gränder och små hus i olika fantasifulla färger vägg i vägg med varandra. Irländare gillar verkligen färgglada husfasader.








En sak märkte jag som skiljer sig rätt mycket från Galway. I Cork finns det ganska stort utbud på caféer! I Galway har vi bara pubar haha.





Cork är en bra shoppingstad också med många fler och mycket större affärer än i Galway, och jag köpte en skolklänning, en tröja och ett par ballerinaskor. Mitt mest akuta behov var ett par nya stövlar, och jag såg en massa skoaffärer under sightseeingen på lördagen, men eftersom vi skulle spara shoppingen till söndagen gick jag bara förbi och noterade att det fanns stort utbud och att det inte blir några problem. Och det är mycket möjligt att det hade gått så smidigt som jag tänkt mej, om affärerna bara varit öppna. Fail. Behöver jag säga att jag blev rätt bitter när jag insåg det?





Själva centrum ligger i en dal, med branta kullar både norr och söderut. Nära vandrarhemmet hade vi en "San Fransinco gata" som gick rätt upp til himlen ungefär. Provade inte att gå uppför den. Verkade jobbigt. Men bara man tagit sig upp på en av kullarna hade man hur fin utsikt över stan som helst!





Den här bilden tycker jag om, speciellt fågeln är jag nöjd över :)

På lördagkvällen var vi ut och äta middag på en restaurang och provade en lokal ölsort som är speciell för södra Irland - Murphy's. Gött, men Guinness är godare. Aniko var också i Cork samma helg med ett gäng tyskar och några andra, och efter middagen träffade vi dem på en pub och drack en öl till innan det var dags att gå hem och sova.

På söndagen turistade vi lite till, men största delen av dagen gick åt till shopping. Bussen gick tillbaka till Galway klockan sex, och efter efn väldigt lyckad helg var vi alla nöjda att fara hem igen.




Cork ligger beläget mellan två floder, eller möjligtvis grenar av samma flod, och här är vi hela gänget samlat vid en av dem! :)

Nu ska jag städa, vi hörs.
Puss

Kommentarer
Postat av: Lynx

Haha, du e för söt Sophy :D "Speciellt fågeln är jag nöjd över" hihi, som att du regisserat att den skulle flyga precis där! ;P



Vilken mysig stad! Synd att det inte blev några stövlar! Men ballerinor låter vårmysigt =)



Kramar i massor!

2010-01-28 @ 21:50:20
URL: http://lynx-right-now.blogspot.com
Postat av: Linda

Hejsan.



Jag letar internet runt och hittade hit till din blogg :) Du kan nog ha en massa svar på några frågor jag undrar över. Jag har tänkt resa ensam till galway nu i vår för att träffa lite nytt folk och vara modig å göra nått på egen hand.



Har du något att rekomendera? Bra pris på något vandrahem, hur och vart man lättast träffar nya människor. Jätte fin blogg :)



Mvh linda

2010-02-21 @ 22:47:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0