1 vecka på Irland

Nu har jag varit på Irland i exakt en vecka och har lärt mig några saker:

- Att titta åt höger när jag går över vägen. Det är bra eftersom jag förut var alldeles för nära att bli överkörd lite för många gånger för att det ska vara roligt.

- Hur man beter sig i trafiken här: Folk går över gatorna precis hur som helst oavsett om där är bilar eller inte. Irländare brys sig inte om övergångsställen särskilt mycket alls.

- Alltid ha ett paraply med sig. Det regnar nästan alla dagar, ibland utan anledning från en clear blue sky.

- Vart man ska gå för att hitta billiga kläder, skor och annat ---> Pennys. Idag köpte jag en hel kasse full med saker, bl.a. en ny höst/vinterjacka för 40 € totalt. Sofia Englund likes this.

- Att tänka på engelska. Vet dock inte vilket språk jag drömmer på ännu bara eftersom jag inte drömt nånting här ännu..

Vi hade vår inflyttningsfest i lördags och det var riktigt lyckat! Först åt vi middag bara vi fem här hemma och sen började folk komma. Vi var kanske 25 pers här, bara Erasmusstudenter från runt om i Europa, nice!

Och idag var vi och ansökte om Irlänska social security numbers som vår hyresvärd vill ha av nån anledning.. Vi får dem om 7-10 dagar, och då kommer jag att ha tre olika personnummer från tre olika länder haha! När vi hämtade blanketterna var jag lite klantig.. Killen som hjälpte oss ville se två olika id-dokument och jag sträckte glatt fram pass och körkort. Mycket ointelligent eftersom passet är finskt och körkortet svenskt. Men han kommenterade det inte och det gick som tur var bra iaf!!

Nyinflyttad!

Nu har vi flyttat in och har faktiskt internet! Iaf till slutet av månaden tror vi, sen måste vi förnya kontraktet..
Vi träffade vår hyresvärd igår kl tre och han gick in först i huset och vi fick koma efeter 10 minuter senare och jag tror att den korta kontrollen var allt han gjorde innan han gav nycklarna åt oss efersom här var så grymt skitigt att vi var tvugna att storstäda det första vi gjorde... Men sen hade vi en mysig middag med pasta och vin (the Italian way :P) och sen vart det myskväll med film innan vi stupade i säng i våra egna sängar i egna rum!

Mitt rum är på övervåningen och jag är mycket nöjd. Det finns ett litet rum som Emil var snäll och erbjöd sej att ta och två rum med enkelsängar som Fabien och Simonetta var mycket nöjda med. Sen finns här också två rum med dubbelsängar. Ett enda sovrum på nedervåningen som jag var mycket nöjd med att Jenny gärna har eftersom jag intevill sova ensam på nedervåningen, I'm such a chicken haha och ett på övervåningen som jag har! Så jag fick precis det jag ville ha när vi först var och tittade på huset, great success! Det är rätt litet, men det är ok. Det största minuset är att det finns så lite förvaringsmöjligheter, varken byrå eller ens ett nattduksbord.. Hmm.. Måste hitta på nån lösning på det.

Ikväll har vi inflyttningsfest! Vi har bjudit in ett helt gäng Erasmusstudenter, så... I have a feeling.. That tonight's gonna be a good night!! :D

Flyttar hem idag!

Idag flyttar jag, Jenny, Fabien, Emil och Simonetta in i vårat hus i Gleanndhara! Ska bli skönt att flytta från vandrarhemmet och ha ett eget rum igen. Och packa upp resväskan, äntligen! Jag har bott i min resväska i nästan två veckor nu... "That is suck" som min japanska vän Yushi skulle ha sagt haha!

Det här är min fjärde dag på Irland, och än så länge älskar jag det! Vi har ännu bara varit inne i stan, men bara vi kommit i ordning hemma ska vi börja fara på utflykter utanför stan också. Stan är så sjukt mysig med smala gator, fina färglada hus, roliga affärer och pubar, pubar och ännu flera pubar. Jag jobbar hårt på att hitta de bästa ställena så jag vet vart jag ska ta er sen när ni kommer och hälsar på! :P

Jag har haft några riktigt härliga dagar nu! Vi har turistat och druckit Guiness på diverse olika pubar. Guiness smakar så mycket bättre här på Irland än hemma haha! Igår hittade vi en jättemysig pub där de hade live irländsk musik! Sjukt mysigt, och de spelade "Galway Girl" från PS.. I love you :) Dit ska vi gå igen!

Vi är ett helt gäng Erasmusstudenter som bott på samma vandrarhem, och jag är hemskt glad att vi alla bott på samma ställe, för nu har jag lärt känna ett helt gäng underbara människor! Vi som hängt tillsammans är vi som bor i mitt hus, och sen några från ett annat Erasmushus: Sini (Finland), Julien (Frankrike), Roberrrrrrta (Italien), Daniel (Polen) och MariaStella (Italien). De andra flyttar också in i sitt hus idag och skulle ha haft inflyttningsfest idag, men Sini och Roberta mår inte bra så den är uppskjuten till nästa vecka. Vi kommer iaf ha vår inflyttningsfest imorron! :)

Vi har inget internet i vårt hus när vi flyttat in.. Vi ska fixa det så fort som möjligt, men jag vet inte hur länge det kommer att ta.

Hoppas ni har det bra alla!

Mina första intryck av Irland

1. Vädret är precis lika varierande och ombytligt som det sägs.

När jag klev av planet regnade det. När jag kom ut på byggnadens andra sida ca 20 min senare sken solen och vädret var perfekt. Ca 20 min efter det startade bussen och jag satt och hade det bra i bussen och värmde ansiktet i solen genom fönstret. Sen körde vi in i en tunnel på några hundra meter och när vi kom ut på andra sidan ösregnade det haha! Och det gjorde det hela vägen genom Dublin, och så fort vi kom ut på landsbygden blev det fint igen. Mycket märktigt :)

2. De kör på vänster sida av vägen.

Det visste jag iofs i förväg, men det är ändå förvirrande. Jag vet aldrig åt vilket håll jag ska titta innan jag går över gatan. Dessutom kör de åt "fel" håll i rondellen och man går ombord på bussar på andra sidan mot hemma. Dessutom är alla vägskyltar på vänster sida av uppenbara orsaker. Mycket förvirrande ändå :)

3. Allt är grönt. Och mycket vackert.

På resan från Dublin till Galway (tvärs över landet) var allt olika nyanser av grönt. Inget vatten. Inga berg. Inga åkrar. Utan istället väldigt mycket betesmarker för hästar, kor och får.

4. Jag har än så länge inte sett ett enda hus av trä. Alla är av sten. Och har oftast fina trädgårdar.

5. Folk är väldigt hjälpsamma.

När jag inte visste vart jag skulle på flygplatsen behövde jag bara se lite förvirrad ut så kom det genast farm en och hjälpte mej på rätt!

6. Irländare pratar gulligt. Och är inte alls svåra att förstå! :)

First day in Galway!

Nu är jag framme i Galway där jag kommer att leva och bo under de kommande 9 månaderna, och allt har gått bra än så länge! Jag kom fram ca kl 8 igår kväll, hittade mitt rum på vandrarhemmet och träffade mina blivande kombos Emil (Sverige), Jenny (Finland) och Simonetta (Italien). Fabien från Frankrike som också ska bo med oss kommer hit ikväll. Det första vi gjorde igår kväll var att gå ut och ta en öl, najs :)

De andra kom före mej och började genast leta hus, och husjakten fortsatte idag. Vi var och tittade på tre olika hus och hittade ett som vi gillade alla fyra, och vi flyttar in där på fredag!! :) Det är ca 15 min promenad från skolan och kanske 30 min från stan, men det gick inte att hitta något närmare, så det är ok. Vi har 5 sovrum, 1 badrum, 1 liten toa, kök , vardagsrum och till och med en liten gård. Jag tror det kommer att bli sjukt bra! Ett annat gäng på 5 intisar kommer att bo i samma område, så det är kul. Vi ska träffa karln som hyr ut det i morron och skriva kontrakt, helt perfekt.

Idag har jag också skaffat irländskt mobilnummer som jag har skrivit på min facebooksida. Save it, use it. :)

Nu bor jag på ett vandrarhem som heter Sleepzone och här är packat med folk från alla möjliga nationaliteter,  både utbytesstudenter och backpackers. Och alla jag träffat än så länge är sjukt trevliga! Både irländarna och intisarna. När jag checkade in här såg tjejen i receptionen att jag har ett bankkort från Ålandsbanken, och genast frågade hon om jag kommer från Åland.. Hon var där på semester för en par år sen hahaha!  Världen är liten :)

I kväll blir det middag på vandrarhemmet, och sen öl på nån av de många pubarna som finns här! Det finns verkligen sjukt många pubar!! Och livemusik och uppträdanden längs gatorna och mysiga restauranger och affärer som jag längrar efter att få börja utforska! Ska lägga upp bilder så fort jag tagit några :) Galway och Irland är så sjukt vackert, jag älskar det! Smala gator, gamla fina stenhus i olika färger, och mycket träd och blommor. Det finns palmer här! Det väntade jag mig inte. :P Skolan är en gammal och mycket fin byggnad och vi ska gå och registrera oss nu i veckan tror jag. Sen är det dags att välja kurser. Jag kommer inte att få några credits för det här året, så jag kommer bara att läsa kurser jag tycker verkar roliga!

Jag tror att jag kommer att trivas jättebra här! :)

På väg till Irland!

Nu är jag på väg!
Jag vaknade väldigt tidigt idag och är så gott som färdig att åka, nu väntar jag bara på att klockan ska bli kvart över sju för att äta frukost med Ellie, Malin och Aino. Efter det blir det resa hela dagen.
Så här ser min tidsplan ut:

07:56 Buss till stationen.
08:24 tåg till Stockholm
09:40 eller 10:30 buss till Skavsta.
14:10 flyg till Dublin
16:45 buss till Galway.

Jag hör av mej när jag är framme!

Time to go...

Idag är min sista dag i Uppsala, och just nu vill jag bara iväg..
Har varit på väg sen jag lämnade Brändö förra lördagen, men om ett dygn är jag på Irland!

Nu  har jag packat ner alla mina grejer i väskorna igen, min tillåtna vikt är 15 + 10 kg, och jag har 14,7 kg som ska checkas in och 9,1 kg handbagage, am I good or not?! :)

Jenny och Emil är redan framme och jag har fått tipset att ha regnjackan nära till hands eftersom det, surprise, regnar mycket på Irland haha! De har redan börjat leta hus idag, men no luck so far.. Men det löser sej! Jag är inte ens orolig ännu.. :)

Den här helgen har jag hunnit med både Snerikesparty med bästa tjejerna, kräftskiva på nationen och ikväll blir det grande finale med myskväll och film med flickorna! :)

Jag lovade för länge sen en mer detaljerad packningslista åt Johanna, men eftersom jag är så seg har det dröjt lite..

Här är den iaf:

- Dator + sladd
- Näverkskabel
- Kamera + diverse sladdar och laddare
- Ipod + laddare
- Adapter
- Skarvsladd
- Mobil + laddare
- Svenskt och finskt sim-kort (ska skaffa Irländskt nummer asap)
- Plattång

- 1 stor handväska
- 1 partyhandväska
- Paraply
- 3 handdukar (1 större och två små)
- 1 dynvar

- Antagningsbrev från skolan
- Försäkringspapper
- 2 bankkort

Sen har jag kanske nåt till också, men det har jag glömt just nu..!

Uppsala

Nu har min resa mot Irland börjat..!

Om exakt 72 timmar ungefär sitter jag på flyget mot Dublin, aaah! Jag har vinkat hejdå åt både Brändö och Mariehamn och har nu varit i Uppsala i tre dagar. Det känns mycket bra att vara tillbaka igen och få en liten smak av Uppsalalivet innan jag far..!

Jag har hunnit med att träffa en massa människor som jag ville träffa, hänga lite på Norrlands, fixa lite grejer i sista minuten, köpa en (blå) kamera, och nu blir det fest hela helgen! Ikväll blir det förfest hemma i superkorren (ja, det är fortfarande mitt Uppslahem och kommer att vara det under hela Irlandsåret också) och utgång på Snerkan, weei! Jag har mycket bra känslor inför ikväll haha! :)

Idag fick jag höra lite intressant statistik..!
Det bor ca 70 000 personer i Galway City och där finns ca 500 pubar..! Sofia Englund likes this.
Dessutom har jag fått höra att irländare är "farligt söta" och att de gillar festivaler. Good shit.

Nu ska jag ta en för-för-drink medan jag gör mig i ordning inför kvällen!
Puss

11 dagar kvar..

Aaaah! Om 11 dagar sitter jag på flyget till Dublin Airport!!
Har inte riktigt fattat det.. Och kommer antagligen inte att göra det heller förrän jag sitter där på planet och funderar på vad som riktigt händer.. Är lite långsam ibland haha! :D

Nu när jag vinkat av Malin är det dags att börja packa på riktigt..! Ska snartsnart gå ut och börja reda i flyttlasset från Uppsala som har stått och väntat på mej så snällt i garaget.. Idag blir det också hejdåmiddag på Baren med Brändötjejerna, ska bli jättemysigt! Har träffat dem alldeles för lite i sommar..

Jag blir på Brändö tills söndag (tror jag) och på tisdag far jag till Uppsala där jag blir tills avfärd! Goodbyeparty är planerat antlingen till fredagen eller lördagen. Be there.

Dagens åländska: Bykpojke = klädnypa.
Man använder dem till att hänga byke på byksnöret. Haha!

Puss!

Dagarna med Malin

Jag har precis varit ner till färjan och vinkat av världens bästa Malin som varit på Åland sen i lördags och på Brändö sen i söndags! Weeeu! :)

Vi har hunnit med att göra en hel del av det som är värt att göra här.. I Mariehamn hann vi med Lilla Holmen, Indigo, Äventyrsgolf och Klosterviken som var grymt härligt! Becka och Gustav (Beckas pojke) var med dit och hoppade, jag hoppade från 4an, det tyckte jag räckte.. För er som inte känner till Klosterviken så är det branta berg som stupar rätt ner i havet där man kan hoppa från alla höjder mellan vattenytan och 16 m, underbart!

På söndagen fick Malin uppleva den fantastiska upplevelsen av 2,5 timme på Alfågeln - färjan ut till Brändö. Måndagen var helt otrolig! Vi åkte till Jurmo och for ut till havs med Ida och hennes pappa! Han har stor och snabb båt och solen sken och vinden blåste i håret hela vägen ut till en jättefin holme som jag glömt vad heter. Där gick vi på upptäcktsfärd/fotosession innan maten var färdig. Kaj (Idapappa) hade med sej matgrejer och gräddade Pettssons pannkakstårtepannakakor på berget brevid båten! Varma pannkakor med hemlagad sylt och glass på ett berg i solen med utsikt över havet, kan det bli bättre?
JO! Det kan det, för sen kom efterrätten! Flamberade bananer med honung, mandel och glass, namnam..!
Och sen badade vi en stund innan det var dags att fara tillbaka..

På måndagen blåste det.. Jääättehmycket.. Men vi var duktiga och powerwalkade på morgonen (eller iaf jag powerwalkade - Malin tyckte mest det var en vanlig promenad haha!) och sen cyklade vi till stranden i Brändö där vi (läs jag) inte vågade simma.. Det blåste och var kallt.. På kvällen blev det middag på baren och sen film hemma. Igår tog vi det mest lugnt, vi var hemma och bakade muffins i mångamånga olika smaker, gött!

Tack för de här dagarna Malin, jätteroligt att du ville komma ut till mej! Du och vem annan som vill komma ut är alltid mer än välkommen! :)

By request #2

Haha kom på att jag också lovat Linn att komma med några Åländska uttryck lite nu och då så att hon kan ha nåt att skratta åt! :)

Ok, först ut är "passligt".
Det är ett mycket bra och användbart ord som jag absolut tycker borde tas upp som ett officiellt ord i det svenska språket. Det är en adverbkonstruktion (tror jag - rätta mej om jag har fel) av att något passar.
Ex. När har du passligt att ses?

Haha! Nyss knackade en av mina grannar, som låst ut sig, på min dörr och frågade om hon fick klättra ut genom mitt fönster :D Iofs var det en helt vettig fråga eftersom det finns ett tak utanför våra fönster och hon hade sitt fönster öppet, men iaf. Det var ganska roligt!

Tre dagar kvar på jobbet nu.. Börjar bli lite stressad över hur jag ska både hinna med allt avdelningsarbete, och dessutom hinna skriva utförliga statusanteckningar i journalen på typ alla mina patienter åt de som tar över efter mej.. Aah..!

Nu håller jag också på och packar mej ut ur min lägenhet. Jag fick bo ensam, gratis i en rymlig fyra (två rum har iofs varit låsta, men ändå!) som ligger fem minuters cykelväg från sjukhuset. Underbart! Men nu har jag kommit till nackdelen med den dealen. Jag har en stor lägenhet som jag måste flyttstäda från golv till tak. Själv. Uff.

Imorron blir det systermiddag med Becka och på lördag kommer bästa Malin hit och på söndag far vi ut till Brändö! :)

Nu ska jag sova..
Eller som vi iaf säger på Brändö - Jag ska gå och ligga! (OBS - Det är helt symonymt med "att sova" haha!)

Gonatt!

By request

Kom precis på att jag lovat Johanna en packningslista.. :)
Eftersom jag åker med Ryanair kan jag endast ha ett mycket begränsat antal kilon med mej. Närmare bestämt 15 kilo incheckat och 10 kilo handbagage. Största problemet just nu är vilken väska jag ska ha. Den jag vill ha är för liten, och våra andra för stora.

Det jag tycker känns viktigast att ta med är:

- Dator (även om mitt fanskap till dator knappt funkar just nu. Det ska åtgärdas.. typ imorron..)
- Nån sladd till datorn kanske - typ nätverkskabel?
- Kamera + laddare (OBS - Måste köpa ny!)
- Mobil + laddare  (note to myself - kolla upp om min telefon funkar på Irland, nån som vet?)
- Ipod +laddare
- Adapter och skarvsladd så man har plats för flera stöpslar (Ja Linn, det heter faktiskt så här haha!)
- Glasögon, linser och lite linsvätska.
- Så liten mängd toalettgrejer som möjligt. Tandborste känns iaf värt :)
- Min antitandgnisselskena - hett som fan.
- Lite kläder. Gärna sådana som jag inte behöver känna att jag ska ta med mej hem igen.
- Typ en eller två partyoutfits. Jag är faktiskt utbytesstudent.
- Tofflor och varm pyamas och yllesockor och varm tjocktröja. Det är kallt på Irland.
- Regn- och vindtät utedräkt. Det blåser och regnar mycket.
- En liten handduk.
- Försäkringspapper + eventuella andra viktiga papper.
- Inloggningsdosan till internetbanken!
- Antagningsbesked till skolan.
- En bok. Jag reser ingenstans utan en bok.
- Fotot på superkorren jag fått av Ellie + några andra bilder som jag kan bli nostalgisk och saknande och glad av.

Hmm. Det är väl ungefär det jag kommer på just nu.. Johanna eller nån annan också för den delen, komplettera gärna om jag glömt nåt viktigt! :)