Dublin

Tanken var att jag skulle skriva om helgen i Dublin, så jag gör ett nytt försök. Men först måste jag bara säga att vår dammsugare (vår andra sen vi flyttade in) nyss började brinna eller nåt. Eller iaf ryka och lukta förbannat illa och giftigt. Typiskt dåligt. E-mail håller på att försöka ta reda på vad som hände och fixa det nu, sjukt bra. Den låter märkligt också, mycket intressant.



Ok. Nu. DUBLIN.

Jag, Jenny och Simonetta skolkade i fredags och tog bussen i fredags morse. Vi kom, efter en liten detour när vi lärde oss åka spårvagn åt fel håll, fram till vandrarhemmet Jacob's Inn vid tvåtiden. Sen var det lunch- och shoppingdags. Jag var sjukt shoppingsugen och ville köpa nya partykläder, men alla idéer om att köpa flashiga Dublinkläder krossades ganska snabbt eftersom Dublin är en dyr stad och jag en fattig student. Oh well, vi hittade iaf en Penny's affär med billiga kläder, så lite Dublinnytt fick jag iaf! På kvällen fick vi sällskap av Kate, Rory och en massa andra från Frankrike och Italien, vi var totalt 16 stycken! Hemskt trevligt, men också ineffektivt när man ska bestämma vad vi ska göra. Fredagen vart lugn, middag och en öl eller två på nån random pub och sen hem och sova.

Men mitt i natten kom två andra presonen som också sov i vårt rum hem (vi sov i ett 8 personersrum) och klampade omkring med högklackade skor på trägolv, pratade högt, ryckte i dörrar och pratade i telefon. Då var jag inte glad. Och sen när de började kl sju på morgonen började jag känna av allvarligare aggressioner.. Inte bra. Iaf. På lördagen gjorde vi en massa sightseeing runt stan, jag var med Jenny till Dublin zoo, och sen på eftermiddagen var vi till Guinnessbryggeriet och lärde oss hur man brygger öl. Sen fick vi smaka, nomnom.

På kvällen hade vi stora planer på att parta, men efter att ha promenerat runt en hel dag var vi rätt sega och trötta och hade ont i fötterna, så det slutade lugnt iaf. Men vi var iaf till the Temple Bar area som är the party place i Dublin. Roligt att ha varit dit, men för att uppskatta det helt borde man inte ha varit så trött som vi var allihopa.

På söndagen vart det mera sightseeing, vi var till Trinity College, Dublin Castle, St Patricks Cathedral och sen tyckte vi det räckte med promenerande så vi hamnade på ett café istället. Mys. Sen var det tillbaka till vandrarhemmet, hämta väskor, ta oss ut till stationen, missa bussen, svära lite, åka hem, sova.

Dublin är en fin och trevlig stad, men jag föredrar Galway, på alla punkter. Dublin såg ut ungefär som vilken annan stad som helst och hade inte alls Galways mysiga och hemtrevliga charm. Och de är sjukt dåliga på att skriva ut gatnamn, så det var helt hopplöst att försöka läsa kartor.. Oh well!

Jag köpte en "tin whistle" från en turistaffär, det är en traditionell irländsk flöjt och det följde med lite noter till vanliga irländska sånger och jag kan redan spela en som heter "Molly Malone" great success!

Pusspuss!



P.s. Jag är sjuk igen. Fast bara lite förkyld, så det är inget mammor behöver hetsa upp sej över :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0