Brändiska

På tal om Åländska så har jag försökt att prata Brändödialekt hela julen, med varierande resultat. Oftast rätt misslyckat som antingen leder till att de som kan bara skrattar lite godmodigt eller till att mamma säger ”nää hördu, så där fult låter de inga!” :)

 

De jag har lärt mej är ”He ä julaftonin” = Det är julafton.

 

”Ä du tårstå?” = Är du törstig? ”Nä, ja ha dråtjhe” = Nej, jag har druckit.

 

”Ä du hångrå?” = Är du hungrig?

 

”Han ä tinnan oppa” = Den är där uppe.

 

Och… ”Hi ä in håmblå” = Det är en humla.

 

Och ”Skym ur” är tydligen Brändiska. Det visste jag inte. Det är ett bra uttryck om nån står i vägen och skymmer och man vill att den personen ska flytta på sig.


Kommentarer
Postat av: aino

Heeej Sofy!



Fina bilder du lagt upp, du verkar ha det toppen baby! "Skym ur" är min favorit, kommer att börja använda utrycket! =) Puss å kram!

2009-12-27 @ 10:12:20
URL: http://ainoelle.blogit.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0