Till mamma..

... Och andra blomintresserade. Är du inte intresserad av blommor, är det nog ingen idé att läsa det här inlägget.. :)

Igår när jag var ut på promenad insåg jag att våren har kommit mycket längre än jag trodde här.. Krokusarna blommade i nästan alla rabatter och påskliljorna var ca 15 cm höga och såg ut att vara på väg att slå ut när som helst. Hade inte kameran med mej då, men redan i slutet på januari när jag och Carrie var i Connemara hittade jag de här sötnosarna.



Och när jag var i Skottland (mitten av februari) hittade jag snödroppar



Det tyckte jag iofs inte var så jättekonstigt, de brukar ju vara rätt tidiga, men det jag blev lite mera till mej över var att folk redan då planterat ut penséer!



De ser i och för sig lite lessna ut, men ändå, eftersom någon tyckte att det verkade rimligt att plantera penséer i februari lär ju det betyda att det är vanligt att det är så varmt den tiden i Edinburgh..! Efter det har jag också här i Galway sett både penséer och primulor i folks blomlådor och rabatter.

Något annat vi har här i Galway som jag tycker är otroligt vackert är fuchsiahäckar. De var i full blom ända från att jag kom hit i augusti ända tills åtminstone hela september, men minns jag inte fel så en bra bit in i oktober också. Hoppas de börjar blomma tidigt, det skulle vara roligt att se dem blomma innan jag far hem igen..



I höstas blommade allt jag anser vara sommarblommor en bra bit in på hösten. När jag var i Dublin i oktober hittade jag det här




Och hela blomarrangemanget såg ut så här




Hittade även rabatt med det här innehållet. I oktober!



Och bara för att jag tyckte att de var så fina tog jag kort på oidentifierad blombuske i Connemara i höstas :)



Fin va? :)

Kommentarer
Postat av: Mam

Härligt, Sofia!

Nu blir jag inspirerad att så blomfrön. Men var ska jag ha dem. I hög- och lågsängen?

2010-03-01 @ 21:40:56
Postat av: Sofia

Haha! Funkar väl där lika bra som nån annanstans :)

2010-03-01 @ 23:04:02
URL: http://sofiagalway.blogg.se/
Postat av: Karin

Åh gud vad jag längtar efter den åländska våren, med blåsippor och vitsippor!! Åker till London nästa vecka, så hoppas på påskliljor och annat!!



Den oidentifieradeblomman är nog en hortensia.. =)



massa kramar (sitter för övrigt på Alfågeln på väg från Brändö, där jag gjort ett besök i högstadiet idag!)

2010-03-17 @ 15:48:18
URL: http://skunkaufprojekt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0