Birthday in Brussels

I söndags fyllde jag 23, hurra hurra!
Vi steg upp tidigt igen, och jag blev grattad på födelsedagen och Dave och Michelle hade med sig födelsedagspresent från Amerikatt. Jag fick ett set med lotion och duschkräm från Victoria's Secret som doftar underbart gott och ett helt berg med Skittles haha! De kom ihåg att de var mitt favoritgodis när jag var där och tog med sig massor :P

På förmiddagen for vi och hälsade på Carries värdfamilj som bor i en förort till Bryssel. Via hennes utbytesprogram måste de bo i familjer. Jag skulle tycka det var drygt, men det funkar bra för henne och familjen verkade hemskt trevlig. Jag märkte en stor skillnad mellan Belgien och Irland. Belgien är så mycket mer organiserat, redigt, rent och har högre boendestandard. Där är gatorna breda och det finns plats både att parkera längs dem och att köra på dem från två håll, på Irland parkerar de, men gatorna är så smala så sen när nån har parkerat kan inte två bilar mötas. En måste vänta. Och där är gatorna rena och skräpfria, här har folk inte riktigt fattat poängen med soptunnor. Missförstå mej rätt, jag älskar Irland! Kunde bara inte låta bli att jämföra..

Anyway. Efter te och kaka for jag, Michelle och Carrie in till stan igen medan killarna gick på militär- och bilmuseum. Vi traskade runt i stan och kikade på så mycket vi bara hann. Det är en hemskt vacker stad med gamla marmorbygnader och typ gothiska kyrkor, och de gamla delarna av stan ser rätt imponerande ut.



La Grande Place



Annat hörn av torget



Kongresshuset



Slottet



Bara för att jag tycker om bilder.. Random gata som leter till the palace of jutice (?)

Sen fanns där också en massa smala mys-gator fyllda av restauranger där det stod folk som nästan drog in folk till deras restauranger med lite milt våld, nästan.



Det såg mysigt och fint ut, speciellt på kvällen när allt var upplyst!

Två belgiska specialiteter är våfflor och pommes frites och vi provade båda under söndagen. Och jag beställde båda på franska! Var sjukt nöjd :) Och det var gött.

På kvällen var vi ut och äta födelsedagsmiddag, och efter det blev det födelsedagsvåfflor. Och det var så gott att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med mej själv. Fullt med grädde och choklad, nomnomnom...!

Sen var det bara att gå tillbaka till hotellet och sova en sista natt.. Och sen var det uppstigning tidigt, säga hejdå och pallra sej iväg till flygplatsen. Jag åkte både metro och tåg i Bryssel helt själv, sjukt nöjd över det med! :)

Så.. All in all var det en mycket bra resa och det var underbart att träffa the Pfaff's igen och jag hoppas jag får träffa dem snart igen! Men då är det nog min tur att ta mej till USA... :)

En sista bild.. Jag, Michelle och Carrie framför en fontän i parken brevid kongresshuset


Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter som en härlig helg :) Kul att få se mer av europa, det vill jag också göra!

2010-03-31 @ 04:13:01
URL: http://jussiinsushiland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0