Connemara

Sista degen de var här var vi på en dagsutflykt till Connemara som var otroligt vackert som alltid! Det hände en lite rolig sak på busstationen när vi köpte biljetter... Jag gick och pratade med karln som sålde biljetter och frågade om vi kunde få någon slags familjerabatt. Först sa han int så mycket om det utan undrade bara hur många studerande och hur många vuxna vi var. Jag sa att jag pluggar och att Becka också gör det men inte har ett officiellt studiekort (de brukar nämligen vara jättenoga med det), han sa att han frågade inte vem som har kort, utan vem som studerar, så Becka fick också studentrabatt, najs. Sen funderade han lite till och sa att hela familjen kunde få åka för studentpris, great success! Och sen kom han lite senare och frågade om jag åkt med dom förut, och när jag sa att jag hade gjort det sa han "då behöver du int ebetala nu", så han gav tillbaka pengarna för mej och gav mej ett medlemskort så jag får åka gratis på dagsutflykter med det bolaget resten av terminen, weii! :)

Anyhow, vi var inte många i bussen och vår busschaufför/guide var otroligt pratsam och pratade och skrattade och brydde sig inte jättemycket om vem som förstod vad han sa eller inte, han hade lika kul för det haha!

Första stoppet var vid ett gammalt klosterdär det bodde en massa munkar för många år sen, och sen for vi vidare mot en liten by som heter Cong, kort stopp bara för att sträcka lite på benen innan vi kom in i själva Connemara området.



Klostrer som jag för tillfället glömt vad heter, nånting med Friary tror jag.

Själva huvudstoppet på resan är ett slott som heter Kylemore Abbey. En rik man byggde det åt sin hustru i bröllopspresent. De bodde där lyckliga i några år, sen dog hon tyvärr i någon febersjukdom i Egypten. Fram tills nu har Benediktinernunnor bott där och drivit en internatskola för flickor. Det här året är sista skolåret där, de stänger för sommaren, vet inte vad som kommer att hända med det nu.



Kylemore Abbey.

De hade hungriga åsnor där också. Vi tänkte klappa dem men kom lite för nära, och en försökte äta upp Beckas linne som var blommit och säkert såg gott ut, och sen bet samma åsna mej i benet... Fail, epic fail.

Under turen genom själva Connemara stannade vi på flera ställen för att ta foton och titta på utsikten, och så här ser det ut där just nu:







Såna där gula buskar finns precis överallt i hela Irland just nu!



Fint!
Det var också en jättebra dag som avslutades på puben The Daíl Bar. Sen var det bara att fara hem och packa, och sen nästa morgon for de mot Dublin.. Där de som sagt fick en veckas ofrivillig semester...

Japp. Det var vår familje re-union på Irland, det var hur underbart som helst att ha dem här, och så här glada blev vi av det!! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0