Jag pratar rikssvenska!

Jo, det ar sant helt pa riktigt! :P
Eller, det tycker iaf min finlandssvenska house mate Jenny haha!
I Sverige far jag hora att jag pratar finlandssvenska och nar jag pratar med finlandssvenskar sager de att min dialekt ar extremt rikssvensk hoho!

Nu har skolan borjat, men an sa lange ar lektionerna inte sa seriosa. Vi haller fortfaranden pa att valja vilka kurser vi sak lasa, och jag har fatt andra mej valdigt manga ganger av olika orsaker. Just nu har jag bestamt mej for tva historiakurser och tva litteraturkurser och jag tror att det blir en eller tva psykologikurser ocksa och eventuellt en till engelsakurs. Kommer att bli sjukt manga bocker att lasa bara. Men det ar ok, jag gillar bocker :)

Jag traffar nya manniskor hela tiden, mest utbytesstudenter an sa lange. Och mest fransman och italienare faktiskt. Finns hur manga sana som helst. Jag borde ova min nastanexisterande franska lite mera haha! Men jag pratade finska igar iaf! Sjukt nojd :)

Det var en valkomstfest for oss utbytesstudenter pa en pub nere i centrum igar, och det var sinnessjukt mycket folk dar! Jag hade jakligt roligt och traffade massa roligt folk. Jag pratade med en tysk kille som varit med och ordnat festen, och nar har fick hora att jag pratar svenska borjade han sjunga "en kulen natt" for mig hahahaahaha!! :D

Vi har antligen skruvat upp varmen lite i huset! Det var pa tiden, for varje gang jag gick upp pa overvaningen kandes det som jag fick akutanfall av feberfrossa och jag sov med dubbla tacken och pyamas och tjocktroja... I september... Kan val ocksa ha berott pa att jag faktiskt inte madde sa bra i forra veckan och i helgen, men iaf. Inte ok.

I lordags hade Sini & co inflyttningsfest! De bor i ett jattefint, mysigt och varmt och stort trevaningshus som de trivs jattebra i. Men.. det ar laaangt bort.. Iaf, festen var galen. Forutom Sinis non-date (som ar hennes pojkvan nu) var vi de forsta som kom dit sa det borjade lugnt och stadat. Men efter ett tag kom det tre stora fulla taxibilar pa en gang och sen var det fest haha! Italienarna kom med tva flaskor sambouka (stavning?) och dar fanns atminstone tva vodkaflaskor som tog slut ratt fort.. Sa ja.. Folk var pa g. Och jag var sjuk.. Doh! Men det var sjukt roligt iaf! Och nasta fest ar i morron! :D
Nu har jag Irlandskt social security number (jag har alltsa tredubbla personnummer nu) och irandska bankkonto. Idag fick jag mitt bankkort, och skriver med silverbokstaver pa framsidan star det "Jenny Englund" Goddamnit! Jag sa faktiskt till pa banken att jag heter Sofia. Uff. Jag fick alltid heta Jenny nar jag var i USA ocksa.. For er som inte vet det sa heter jag Jenny Erica Sofia Englund och det blir alltid massa krangel med namnet nar jag ar utomlands. Jaja. Sa det star Jenny pa framsidan av mitt kort, men jag har underteckant med Sofia pa baksidan haha!

Nu ska jag ner pa stan och traffa Jenny och Simonetta, vi ska shoppa partyklader for imorron!

Pusspuss!!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Du pratar inte rikssvenska utan åländska ju! Dom känner barra inte igen det. När jag flyttade hit så var det en som frågade hur länge jag bott i Finland... Hon var helt säker på att jag kom från Sverige.



Det var welcome party här igår också för utbytesstudenterna! Och där var det, surprise, surprise också helt sjukt mycket mänskor och mycket vild stämning. Haha, vilket sammanträffande.

2009-09-10 @ 23:48:18
URL: http://www.krutmormor.blogspot.com
Postat av: Johanna

Oh yeah det där låter ju skitkul!! :)

Jag hade för mig att du skulle bo med hon Sini men det kanske bara var nåt som jag fått om bakfoten?

Haha, jag tycker själv att jag pratar rikssvenska ibland. Vissa meningar, inblandat i åländskan. Men i ditt fall är det nog mest finlandssvenskar och rikssvenskar som tror att dom två "dialekterna" är det enda på skalan, och inget däremellan!

2009-09-11 @ 21:55:28
URL: http://jussiinsushiland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0