Mina första intryck av Irland

1. Vädret är precis lika varierande och ombytligt som det sägs.

När jag klev av planet regnade det. När jag kom ut på byggnadens andra sida ca 20 min senare sken solen och vädret var perfekt. Ca 20 min efter det startade bussen och jag satt och hade det bra i bussen och värmde ansiktet i solen genom fönstret. Sen körde vi in i en tunnel på några hundra meter och när vi kom ut på andra sidan ösregnade det haha! Och det gjorde det hela vägen genom Dublin, och så fort vi kom ut på landsbygden blev det fint igen. Mycket märktigt :)


2. De kör på vänster sida av vägen.

Det visste jag iofs i förväg, men det är ändå förvirrande. Jag vet aldrig åt vilket håll jag ska titta innan jag går över gatan. Dessutom kör de åt "fel" håll i rondellen och man går ombord på bussar på andra sidan mot hemma. Dessutom är alla vägskyltar på vänster sida av uppenbara orsaker. Mycket förvirrande ändå :)


3. Allt är grönt. Och mycket vackert.

På resan från Dublin till Galway (tvärs över landet) var allt olika nyanser av grönt. Inget vatten. Inga berg. Inga åkrar. Utan istället väldigt mycket betesmarker för hästar, kor och får.


4. Jag har än så länge inte sett ett enda hus av trä. Alla är av sten. Och har oftast fina trädgårdar.


5. Folk är väldigt hjälpsamma.

När jag inte visste vart jag skulle på flygplatsen behövde jag bara se lite förvirrad ut så kom det genast farm en och hjälpte mej på rätt!


6. Irländare pratar gulligt. Och är inte alls svåra att förstå! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0