By request #2

Haha kom på att jag också lovat Linn att komma med några Åländska uttryck lite nu och då så att hon kan ha nåt att skratta åt! :)

Ok, först ut är "passligt".
Det är ett mycket bra och användbart ord som jag absolut tycker borde tas upp som ett officiellt ord i det svenska språket. Det är en adverbkonstruktion (tror jag - rätta mej om jag har fel) av att något passar.
Ex. När har du passligt att ses?


Haha! Nyss knackade en av mina grannar, som låst ut sig, på min dörr och frågade om hon fick klättra ut genom mitt fönster :D Iofs var det en helt vettig fråga eftersom det finns ett tak utanför våra fönster och hon hade sitt fönster öppet, men iaf. Det var ganska roligt!

Tre dagar kvar på jobbet nu.. Börjar bli lite stressad över hur jag ska både hinna med allt avdelningsarbete, och dessutom hinna skriva utförliga statusanteckningar i journalen på typ alla mina patienter åt de som tar över efter mej.. Aah..!

Nu håller jag också på och packar mej ut ur min lägenhet. Jag fick bo ensam, gratis i en rymlig fyra (två rum har iofs varit låsta, men ändå!) som ligger fem minuters cykelväg från sjukhuset. Underbart! Men nu har jag kommit till nackdelen med den dealen. Jag har en stor lägenhet som jag måste flyttstäda från golv till tak. Själv. Uff.


Imorron blir det systermiddag med Becka och på lördag kommer bästa Malin hit och på söndag far vi ut till Brändö! :)

Nu ska jag sova..
Eller som vi iaf säger på Brändö - Jag ska gå och ligga! (OBS - Det är helt symonymt med "att sova" haha!)

Gonatt!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Oj jag hade ingen aning om att passligt var ett åländskt uttryck! Säger inte svenskarna så?

2009-08-04 @ 22:47:44
URL: http://jussiinsushiland.blogg.se/
Postat av: Linn F

HAHA! Fantastiskt! Jag kommer inte kunna sluta skratta...



Godnatt, nu ska jag gå och ligga :)

2009-08-04 @ 23:18:55
Postat av: Sofia

Nope Johanna, de säger inte så i Sverige.. Åtminstone har jag fått konstiga blickar från X antal svenskar här jag sagt så.. :)



Och Linn.. I'm happy that I can make you happy! :)

2009-08-05 @ 18:50:06
URL: http://sofiagalway.blogg.se/
Postat av: Linn P

Johanna: Nej, passligt är nog inte ett svenskt uttryck. Eller kanske. MEn jag har aldrig använt det!



HAhahah, det där med ligga var sjukt roligt!

2009-08-08 @ 02:00:54
Postat av: Linn P

Ps. Det nästan roligaste jag varit med om när det gäller den åländska dialekten var när jag var hemma hos Johanna och läste några random stycken ur någon "åländsk roman", Hahaha, Det var roligt! Mer uttryck här på bloggen Sofia!

2009-08-08 @ 02:03:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0